maandag 26 maart 2012

Eetlust ontdekt aardbeienmunt

Misschien heb ik wel jaren onder een steen gelegen, opgesloten gezeten in een donkere grot maar vandaag kwam ik pas achter het bestaan van Mentha arvensis 'Strawberry' oftewel aardbeienmunt.
De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest om de tuin weer wat toonbaarder te maken, ik heb me een slag in de rondte gespit, kilo's opkomend zevenblad verwijderd waar ik ook pesto van had kunnen maken las ik eergisteren, geschoffeld, geharkt en een beetje uitgekiend waar onze perenboom (perentwijg zoals zoonlief het jonge boompje noemt) moet komen te staan


Al die inspanning mag best beloond worden met een rondje kweker en ik neem me heilig voor alleen wat kruiden mee te nemen, zaaigrond en mest. Het is lastig om met de handen op de rug te kijken als je ook nog zo'n kar voort moet duwen dus ik moet bekennen dat er ietsiepietsie meer mee naar huis is gegaan dan gepland.
Waaronder deze aardbeienmunt dus. Omdat er een hele border opnieuw ingericht wordt; perenboom in combinatie met kruiden, zocht ik een paar soorten kruiptijm bij elkaar, stond te twijfelen of ik munt in de volle grond of in een pot zou zetten vanwege het woekergevaar en zag ineens de aardbeienmunt staan.
Daar moest aan gesnuffeld worden en ja hoor ik rook aardbeiensnoepjes!
Moet heerlijk zijn in fruitsalade, door ijs, in zomerse drankjes, ijsthee, legio mogelijkheden doemden op.
Inmiddels staat het lekker in de grond, ik hoop veel van onze nieuwe aanwinst te mogen genieten!

6 opmerkingen:

Es zei

Laat je weten wanneer er geoogst kan worden? Ik ben namelijk heel benieuwd! Nog nooit van gehoord.
*kruipt weer onder steen*
XD

Eetlust zei

O gelukkig ben ik niet de enige :)
We volgen d'aardbeienmunt op de voet en de resultaten zullen uitvoerig worden beschreven....

Nell zei

Ik heb er echt nog nooit van gehoord. En aangezien ik er slecht tegen kan als ik iets niet weet, dank ik je voor dit artikel. aardbeienmunt .... wat leuk.

Eetlust zei

Fijn dat ik nog iemand op de hoogte heb kunnen brengen:)
En de steen wordt steeds kleiner, jippie!

Caroline Brouwer zei

Hallo Els,
We waren net bij een tuincentrum hier in de buurt en die hadden ook aardbeienmunt. Maar ze hadden nog meer nl. gembermunt en chocolademunt.
Het moet niet gekker worden!
groeten, Caroline

Eetlust zei

Ik las het net op twitter, gembermunt lijkt me overigens wel heel erg lekker, chocolade...het proberen waard. Ik moet toch weer eens even gaan kijken :)