dinsdag 27 maart 2012

Pastasalade met tonijn

Als de eerste maaltijdsalades op tafel verschijnen, hebben we de winter echt achter ons gelaten. In februari krijg ik meestal visioenen van de in huize Eetlust zo geliefde asperges, het witte goud. Zelfs nu moeten we daar nog een maandje op wachten, afhankelijk van wat de temperatuur blijft doen de komende tijd. Twee weken geleden zag ik de eerste tekenen van het naderende aspergeseizoen, de bedden hadden hun mooie dekentjes weer gekregen. Ik ga het nu verder niet over asperges hebben, hoe verleidelijk ook, daarmee wacht ik keurig maar vol verlangen tot de start van het seizoen.
Nu de winter, en het viel best mee dit jaar, is uitgezwaaid wordt het ook weer tijd voor de zomers getinte gerechten en met salades plus goed brood doe je mij een heel groot plezier.
De eerste van dit seizoen; pastasalade met tonijn en ander lekkers!


Je hebt nodig voor 4 personen:
200 gram pasta, ik heb maccheroni gebruikt - 1 rode ui - 2 blikjes tonijn (MSC keurmerk) - 4 zoetzure augurken - 1/2 el kappertjes - handvol zwarte olijven - 10 kerstomaatjes - 150 gram gemengde sla naar keuze - 1 granny smith appel - 2 eieren - vers geknipte bieslook

Voor de dressing:
5 el olijfloie - 2 el limoensap - peper en zout - beetje gemalen chilivlokken.

Zo maak je het:
  • Kook de eieren hard, laten schrikken onder koud water, pellen en in plakjes snijden. Lang leve de eiersnijder.
  • Kook 150 gram pasta beetgaar, giet af, spoel af met koud water om garingsproces te stoppen en laat afkoelen.
  • Snijd de rode ui in dunne ringen en de augurken in zo dun mogelijke plakjes
  • Halveer de kerstomaatjes
  • Snijd de appel in vieren, verwijder klokhuis en snijd vervolgens in dunne plakjes, de schil kun je gewoon laten zitten.
  • Klop een dressing van olijfolie, limoensap, peper, zout en chilivlokken.
  • Vermeng alle ingrediënten voor de salade met elkaar en laat de dressing even intrekken.
  • Garneer met plakjes ei.
Restje over? Het de volgende dag opsmikkelen als lunch is echt geen straf.
O ja, als jullie denken waar zijn die eieren... die was ik vergeten er op te leggen toen ik de foto maakte :)

2 opmerkingen:

Blondie zei

Het water loopt me nu al in de mond!

Eetlust zei

Het blijft de hele week nog mooi weer zeggen ze dus...
Eet smakelijk!