maandag 2 april 2012

Sticky ZoZo Nuts, een FoodSwap recept

Ja dames en heren, hier is over nagedacht, dat zou je althans kunnen denken, maar eerlijk gezegd had ik niet het flauwste idee hoe ik deze notenmix kort en bondig een naam kon geven. En denk bij ZoZo nu niet dat het ook maar een zozo recept is, in werkelijkheid zijn deze dingen verslavend lekker.
Zoet en Zout met een vleugje rode peper en knoflook.
En ze plakken, plakken door de honing, sticky dus. In principe kun je met deze noten alle kanten op, verander de soorten noten, laat rode peper weg en gebruik tijm of rozemarijn. Met wat fijn geraspte gember is het ook lekker, afijn een recept om je fantasie bij te gebruiken en er een eigen draai aan te geven. Deze nootjes heb ik gemaakt voor de nu al beroemde foodswap. Je kunt ze wel even bewaren in een goed afgesloten pot of iets dergelijks.


Je hebt nodig:
750 gram ongezouten gemengde noten - scheutje olijfolie - 2 el honing - 1 rode peper - 1 à 2 teentjes knoflook - gemalen chilivlokken - 1 tl oregano -zout of grof zeezout

Zo maak je het:
  • Halveer de peper in de lengte, haal de zaadjes eruit.
  • Hak knoflook fijn
  • Verhit een scheutje olijfolie (zonnebloem of arachide kan ook natuurlijk) en schudt de noten er in. Maal er wat chilivlokken over. Goed omscheppen
  • Gehakte peper toevoegen, even meebakken
  • Voeg de honing en oregano toe , wederom goed omscheppen.
  • Voeg knoflook en wat zout toe en hussel alles goed door elkaar.
  • Bekleed een bakplaat met keukenpapier en stort de noter erop. Even goed verdelen tot je een enkele laag hebt. Af laten koelen en tussendoor even proeven. Strooi er nog wat zout of grof zeezout over en hussel het door elkaar.
En voilà zoals wijlen Cas Spijkers het zou zeggen, uw nootjes zijn klaar. Voeg het zout in kleine beetjes toe want zoals jullie weten je kunt altijd toevoegen maar nooit eruit halen.

3 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Ze lijken mij zo lekker, dat bewaren waarschijnlijk geen optie is. Die zijn vast meteen op!

Es zei

Ik wilde hetzelfde zeggen as Caroline!
Erger, ik denk dat ze niet eens de kans krijgen om af te koelen! En ik waarschijnlijk met blaren in mijn mond zit...
En hierbij wil je bedanken voor je deelname aan de #Foodswap! Zonder jullie enthousiasme was het nooit zo'n succes geworden!
X

Eetlust zei

Tja dames, dan weten jullie wat jullie te doen staat :) En niet te gulzig he