zondag 29 april 2012

Voor Oranje dagen; Wortelsoep met Ras el Hanout

Met Koninginnedag voor de deur hoort er hier ook een oranje receptje te staan. En dan heb ik er ook alvast één voor dat andere oranje festijn in juni, het EK voetbal. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb helemaal niks met voetbal en ben dan het liefst een struisvogel, kop in het zand en er gaat geen bal in de rondte. Gelukkig heb ik nog een aantal weken om me mentaal voor te bereiden...
Eerst maar eens Koninginnedag vieren en om in de stemming te komen deze pittige wortelsoep met Ras El Hanout en sinaasappelsap..Ras El Hanout is een marokkaans  geurig kruidenmengsel en bestaat onder andere uit kaneel, kardemom, kurkuma, zwarte peper, komijn- en  korianderzaad, kruidnagel en zout.
En als wij dit soepje genuttigd hebben, begeven wij ons naar het centrum van Tilburg om daar met wat vrienden uit volle borst mee te kwelen met de meest prachtige liederen, te beginnen met het Tilburgse volkslied want zelfs dat hebben wij. Nieuwsgierig waar ik vanavond te vinden ben? Kijk dan eens op de site van Tilburg Zingt



Je hebt nodig voor zo'n 2 liter soep:
1kilo winterwortel - 1 flinke ui - 2 teentjes knoflook - 1 rode spaanse peper - 1 el Ras El Hanout - 3 dl sinaasappelsap - 2 groentebouillonblokjes - 1, 75  liter water.

Zo maak je het:
  • Snijd de ui fijn, evenals de knoflook en spaanse peper, verwijder ook de zaadjes uit de peper anders wordt het wel erg pittig.
  • Verhit een scheutje olie of wat boter in een pan en fruit hierin de ui, knoflook en rode peper.
  • Schil de winterwortels, halveer ze en snijd in halve maantjes. Toevoegen en even meebakken.
  • Voeg nu 1 el Ras El Hanout toe en hussel het goed door de wortels.
  • Giet er de sinaasappelsap bij en breng aan de kook.
  • Verkruimel 2 groentebouillonblokjes erboven en voeg het water toe. Aan de kook brengen.
  • Deksel op de pan, vuur laag en zachtjes alten sudderen tot de wortels gaar zijn.
  • Zet de staafmixer erop en pureer de soep.
  • Even proeven, vind je het te pittig voeg dan nog wat sinaasappelsap en/of water toe.
  • Garneren met vers gehakte koriander als je dat lekker vindt. Zelf behoor ik tot die mensen die verse koriander niet te pruimen vinden dus je snapt... bij mij geen koriander.

2 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Lekker wortelsoep, en dan met een pittig accent is het helemaal lekker!
En nu maar hopen dat het morgen het mooie weer wordt dat ze beloofd hebben!

Eetlust zei

We hebben het wel weer verdiend dat mooie weer, ik duim met je mee!