maandag 2 juli 2012

ZebraBiet met feta

Zoals zo velen speur ook ik regelmatig internet af naar nieuwe recepten en ideeën, inspiratie opdoen noemen we  dat geloof ik. Hierbij vergeet ik gemakshalve even alle ongebruikte kookboeken en de mappen met ontelbare recepten. Ik léés ze wel maar doe er zo weinig mee. Soms vraag ik me af waarom ik het ook alweer bewaard heb, besluit dat het niet zonder reden geweest zal zijn en klap de map vervolgens weer dicht.Om meestal in het najaar uit alle tijdschriften die inmiddels een indrukwekkende stapel vormen nieuwe recepten te knippen, die ik ongetwijfeld ook weer amper zal gebruiken, zodat de stapel toch enigszins slinkt.
Dit recept kwam ik op het wereldwijde web tegen en jee dat zag er gezellig uit, plakjes rode biet met daartussen een mengsel van roomkaas waar ik echter een fetasmeersel van heb gemaakt. Gelukkig kregen we eters zodat ik een goede reden had om het eens uit te proberen. Bingo! Schot in de roos! Fris, zoet, pittig en wat zien ze er leuk uit. Ook prima te gebruiken voor een buffet, in dikke plakjes of stukjes snijden, prikker erdoor en zeker weten dat je gasten je de hemel in prijzen.


Op de foto links de ZebraBiet, in het midden een varkenshaasje ingesmeerd met Dijonmosterd, bestrooid met rozemarijn en gewikkeld in mager spek, rechts een bonensalade van Ottolenghi met hazelnoten, sinaasappel en walnotenolie die ik niet in huis had en in plaats daarvan gebruikte ik een paar kleine druppeltjes sesamolie, óók een prima match.

Je hebt nodig voor 6 personen:

3 flinke ongekookte biologische bieten - 50 gram feta - 1/2 pakje zachte roomkaas (Philadelphia of iets dergelijks) - 150 ml rijstazijn - 2 el suiker - 5 sprieten bieslook - 5 takjes peterselie.

Zo maak je het:
  • Boen voorzichtig de aarde/modder van de bieten af onder stromend water. Zorg ervoor dat het velletje blijft zitten.
  • Zet ze op in een ruime pan met ruim water, laat ze zachtjes koken tot ze beetgaar zijn. Dit duurt afhankelijk van de grootte 30-40 minuten. Daarnaast zijn zomerbieten sneller gaar dan winterbieten.
  • Laat ze een beetje afkoelen en wrijf dan het velletje eraf, dit gaat vrij eenvoudig.Je kunt ook zachtjes in de onderkant knijpen als het goed is floept de biet er dan zo uit.
  • De kontjes gebruik je niet maar kun je wel bewaren om de volgende dag in een andere salade te verwerken. Snijd iedere biet in 4 à 5 plakken wan ongeveer gelijke dikte en steek ze uit met een steker.
  • Verwarm in een pan de rijstazijn met de suiker, roeren tot de suiker is opgelost.
  • Leg hierin telkens een paar plakjes biet en 'marineer' ze een paar minuten. Laat uitlekken op een paar lagen keukenpapier.
  • Herhaal dit tot je alle plakjes gehad hebt.
  • Prak in een kommetje de feta fijn, om het te bespoedigen kun je een klein scheutje melk toevoegen.
  • Roer daarna de roomkaas erdoor. Knip\bieslook en peterselie fijn en vermeng het met het mengsel.
  • Smeer nu op ieder plakje biet een laagje roomkaas/feta, en bouw zo een torentje van vier lagen.
  • Wikkel ze in hun geheel in alufolie of huishoudfolie en laat opstijven in de koelkast.
  • Haal ze vlak voor gebruik eruit en snijd ieder torentje in vieren. Leg op ieder bord 2 partjes.
Houd er wel rekening mee dat hoe langer je de torentjes in de koelkast laat liggen hoe roder de tussenlaag wordt.  Het blijven wel bieten he.

Geen opmerkingen: