dinsdag 18 september 2012

Drumsticks in ketjap-honingsaus

Zat net te dubben of ik dit recept nu wel of niet ging plaatsen want ik ben fotoloos, geheel tegen mijn principes in. Maar ach af en toe moet dat kunnen en de vaste lezers weten toch wel dat alles wat ik plaats uit eigen brein of pan ontsproten is.
Mijn zoon schijnt in het Nijmeegse regelmatig pannen nasi goreng en ajam of babi ketjap voor te schotelen aan de vriendenschaar. Hij schijnt het goed te kunnen, enthousiaste verhalen over leeggegeten pannen bereiken regelmatig mijn oor. Wij wachten hier in Tilburg nog immer op de proef van bekwaamheid, dus zoon als je dit leest...ik daag je uit! Deze variant is alvast voor jou.

Je hebt nodig voor 4 personen:
8 drumsticks - 2 el ketjap manis - 1 el gembersiroop - 1 flinke el honing - 1 el droge sherry (optioneel) - 1 koffielepel sambal manis - 250 gram kastanjechampignons - scheutje olie - peper - zout- water.

Zo maak je het:
  •  Wrijf de drumsticks in met wat zout (niet teveel!)  en peper.
  • Verhit in een koekenpan een klein scheutje olie en bak hierin de drumsticks om en om tot ze licht gekleurd zijn. Haal ze even uit de pan
  • Voeg sambal toe, roeren. Vervolgens ketjap, honing, gembersiroop en sherry toe. Roer alles goed door elkaar en schenk er dan een scheut water in. Nogmaals roeren.
  • Leg de drumsticks erin, dek af met een deksel.
  • Laat zachtjes aan kook komen, zet dan vuur laag en laat sudderen tot kip zacht en gaar is.
  • Draai de drumsticks af en toe om en kijk of de saus niet teveel inkookt, is dat wel het geval voeg dan weer wat water toe.
  • Voeg 10 minuten voor het einde de in plakjes gesneden kastanjechampignons toe.
Verdeel over 4 borden of  schep alles in een schaal, het is erg lekker om er dan wat sesamzaad over te strooien maar dat laatste zal in Nijmegen niet zo snel gebeuren denk ik.

2 opmerkingen:

Es zei

Ook leuk dat je zoon goed schijnt te kunnen koken, maar dat thuis niet doet!
hahahaha
*vreest voor haar eigen toekomst*

Eetlust zei

We hebben gelukkig wel al veel lekkers mogen eten hoor, hij en zijn zus fabriceren wel eens heerlijke dinertjes voor ons, maar ja die nasi he.. die moet nog gekeurd worden :-)