vrijdag 28 september 2012

Linzensoep met tomaat

Nu het buiten wat frisser wordt, het blotevoetenweer voorbij is, komen de gedachten aan voedzame soepjes weer langzaam bovendrijven. Snert is me nog iets teveel van het goede tot teleurstelling van een zeker manspersoon hier in huis maar een linzensoep die vult en verwarmt is een goed alternatief. Een tussensoepje zeg maar, om de overgang naar winterse kost te maken.



Je hebt nodig voor 4 personen:
150 gram linzen ( du Puy of andere soort) - 1 flinke ui - 1 middelgrote winterwortel - 2 teentjes knoflook - 1 spaanse peper - 1 koffielepel mosterdzaad - takje tijm - 1 el olijfolie - 1 blik tomatenblokjes - 1 liter groentebouillon - zure room - zachte geitenkaas (optioneel)

Zo maak je het:
  • Snipper de ui, snijd de winterwortel in kleine blokjes.
  • Snijd de peper in de lengte doormidden en verwijder de zaadjes. Hak de peper vervolgens fijn.
  • Snipper de teentjes knoflook
  • Verhit olie in een grote pan. Fruit hierin de wortel en ui met de tijmblaadjes een paar minuten tot het zacht wordt.
  • Voeg dan de knoflook, spaanse peper en mosterdzaad toe. Roeren en even mee bakken.
  • Linzen plus tomatenblokjes met het sap  toevoegen. Weer even goed roeren.
  • Bouillon toevoegen, roer weer door en breng het aan de kook. Zet dan het vuur laag en laat vervolgens een half uur of net iets langer pruttelen tot de linzen gaar zijn. Du Puy linzen blijven altijd een kleine bite houden en vallen onder het koken niet uit elkaar. Ze zijn hier in Nederland slecht verkrijgbaar dus pak gerust een andere soort.
  • Schep 2 opscheplepels soep in een beker of kom en pureer met de staafmixer. Giet terug in de soep en roer het goed door. Voeg eventueel nog wat extra water toe als je de soep te dik vindt.
  • Serveren in diepe borden of soepkommen met een schepje zure room en eventueel wat verkruimelde zachte geitenkaas (Bettine Blanc bijvoorbeeld)
Vegetariërs moeten nu even niet verder lezen dus ik zal het zachtjes tegen de rest zeggen maar wat heel lekker is bij deze soep zijn uitgebakken blokjes chorizo. Je strooit ze er bij het opscheppen overheen, het geeft een extra pitje aan de soep.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi, ik lees hier dat de linzen voor de linzensoep 30 minuten moeten koken? Op deze site linzensoep las ik dat het 40 minuten moest koken. Volgens dit recept heb ik linzensoep gemaakt en deze was volgens mij goed. Is 30 minuten niet te lang voor linzensoep of maakt dat niet zoveel uit?

Eetlust zei

De kooktijd kan verschillen vandaar dat ik 30 minuten en net iets langer noem. Als je de linzen na 30 minuten nog niet gaar genoeg vindt dan laat je het nog even verder pruttelen. Du Puy linzen zijn kleiner en ronder dan de linzen die je hier standaard kunt krijgen en koken niet zo snel kapot. Gewoon proeven is altijd mijn devies en verder je eigen gevoel volgen :-)Succes, als je het gemaakt hebt dan ben ik benieuwd hoe je het vindt!