zaterdag 29 september 2012

Mosselen met paprika, chorizo en sherry

Het was weer zo ver, we kregen onbedaarlijke trek in mosselen. Die trek steekt regelmatig de kop op. Manlief staarde donderdag naar een mosselrecept wat toevallig opengeslagen lag en verkondigde er wel weer eens zin in te hebben. Ik hield nog een dag de boot af maar door een gesprek gisteren over jawel mosselen kon ik de verleiding ook niet meer weerstaan.
Met nog een paprika en een stuk chorizo op voorraad was de variant snel gevonden.
Deze hoeveelheid is voldoende voor 2 personen, uiteraard kun je het gemakkelijk aanpassen voor 4 of 6 of...



Je hebt nodig:
2 kilo mosselen - 1 gesnipperde ui - 1/2 fijn gsneden paprika - 1 spaanse peper (zaadjes verwijderd en in stukjes gesneden) -peper - zout - 1/2 wijnglas droge sherry - 2 el fijngesneden peterselie - 75 gram chorizo aan een stuk - 2 teentjes fijn gehakte knoflook.

Zo maak je het:
  • Vul de gootsteen met koud water en doe de mosselen erin. Spoel ze even onder koud stromend water. Sorteer ze zorgvuldig. Kapot? Weggooien! Staan ze open? Tik de mossel even tegen de rand van de gootsteen, als ze meteen dichtgaan mogen ze in de pan. Sommigen zijn wat sloom die leg ik dan even aan de kant. Als ze open blijven dan gooi ik ze uit voorzorg weg.
  • Snijd de chorizo in kleine stukjes en bak ze zachtjes krokant  in een droge koekenpan. Chorizo geeft zelf genoeg vet af en heeft daarom geen extra toevoeging nodig.
  • Doe de helft van de mosselen in een grote pan. Verdeel daar de helft van de ui, paprika, spaanse peper en knoflook over. Maal er wat peper over.
  • Verdeel de andere helft van de mosselen erover met de rest van de paprika, ui, knoflook en spaanse peper. Maal er wer wat peper over, bestrooi met wat zout.
  • Giet de sherry erop.
  • Zet de pan op het vuur en kook ze tot de schelpen open zijn. Hussel tussendoor de pan even om.
  • Voeg paar minuten voor serveren de uitgebakken chorizostukjes toe plus de peterselie. Pan weer even goed husselen.
  • En klaar zijn de mosselen, eet smakelijk!


Ook zo gek op mosselen? Probeer dan ook eens de mosselen met venkel en spaanse peper!

2 opmerkingen:

Es zei

Oh! Nu ik dit zie denk ik weer aan het recept van Gereon! Ik moet dat echt nog maken.
Lekker!

Eetlust zei

Jaaa die moet ik ook nog maken, zat wel te dubben maar aangezien we zo regelmatig mosselen eten komt het recept van Gereon zeker nog aan de beurt!