vrijdag 26 oktober 2012

Crispy Fried Chicken Drumsticks met Hasselback aardappels

Eén keer in mijn hele leven heb ik gefrituurde kip van KFC gegeten en dat was nog in Canada ook tijdens het bezoek om nooit te vergeten aan mijn oudoom. Beetje huiverig schoof ik zo'n pootje naar mijn mond en of het nu door de omgeving kwam, ik vond ze heerlijk. Coleslaw erbij, ongetwijfeld vol conserveringsmiddelen maar dat gegeven wuiven we dan maar even weg. Inmiddels is dat bezoek en die fantastische reis alweer zo'n 7 jaar geleden. Kipnuggets heb ik gemaakt, gewenteld in panko of kipfingers voor bij een zomerse maaltijdsalade. Vandaag werd het eens tijd om een stel drumsticks in de olie te laten glijden. Het zal wel komen door mijn bezoekjes aan Pinterest waar dit soort recepten regelmatig de revue passeren of misschien ook wel door het bericht dat Iglo met zijn chickensticks tot hun grote ontevredenheid de Liegebeest van 2012 heeft gewonnen.
Afijn, de pootjes die ik gebruik hebben in ieder geval eerlijk gescharreld en gewroet.



Je hebt nodig voor 4-6 drumsticks:
4-6 drumsticks - 2 eieren - scheutje water - 3 kopjes bloem - 2 el hot pepper sauce - 1 koffielepel paprikapoeder - 2 koffielepels cayennepeper - zwarte peper uit de molen - 500 ml karnemelk - zout en peper - knoflookpoeder - 1 tot 1 1/2 liter arachideolie, voor 4 drumsticks is 1 liter genoeg.

Zo maak je het:
  • Leg de drumsticks in een schaal waar ze naast elkaar passen en giet er de karnemelk over. Dek af met folie of een passend bord en laat minimaal 4 uur marineren. Het beste is een hele nacht.
  • Haal ze vervolgens uit de karnemelk, dep lichtjes af en bestrooi met wat zout, peper en knoflookpoeder.
  • Vermeng in zo'n afsluitbare diepvrieszak de bloem met de paprikapoeder, cayennepeper, wat zwarte peper uit de molen plus wat zout. 
  • Doe de kip erbij, sluit de zak af en schud even lekker door elkaar zodat de kip goed bedekt is met het bloemmengsel.
  • Klop in een schaal de eieren met water en de hot peppersauce homogeen.
  • Haal een drumstick uit de zak, schud er even de overtollige bloem af en wentel door het eimengsel. Stop vervolgens weer terug in de zak. Herhaal dit met de andere drumsticks.
  • Maak de zak weer dicht en hussel nogmaals tot alle drumsticks goed bedekt zijn met de bloem.
  • Verhit in een daarvoor geschikte pan de arachideolie tot 180 graden.
  • Laat de drumstick erin glijden en bak ze rustig goudbruin en gaar in ongeveer 30 minuten. De tijd is afhankelijk van de grootte van je drumsticks.
Leg ze na het bakken even op een dubbele laag keukenpapier en dek af met keukenpapier. Resultaat: krokant en niet vet!

Hasselback aardappel

De aardappel op de foto is erg gemakkelijk. Oorspronkelijk is de Hasselback aardappel een zweeds recept, vernoemd naar het restaurant 'Hasselbacken' in Stockholm. Bestreken met gesmolten boter en afgemaakt met wat geraspte kaas, dat vond ik in combi met de fried chicken een beetje te heftig dus heb ik er mijn eigen draai aan gegeven.

Pak per persoon 1, 2, 3 vastkokende aardappels, ik heb gemerkt dat ik er aan 1 genoeg heb maar ja dat ben ik. Verwarm de oven voor op 200 graden.Snijd ze met een scherp mes voor 3/4 in.
Maak een  'dressing' van 2 el olijfolie, wat rozemarijn, 1 teentje uitgeperste knoflook, zeezout, peper en chili uit de molen.
Bekleed een bakplaat met bakpapier, leg de aardappels erop en smeer ze in met de gekruide olijfolie.
Schuif in de oven, bestrijk regelmatig met de olie en bak ze gaar en krokant. Dit duurt afhankelijk van de grootte van de aardappels 45-60 minuten.

Tot slot maakte ik nog een sausje op basis van chilisaus, mosterd, ketchup en nog wat ingrediënten. Het recept plaats ik in een apart berichtje.

Geen opmerkingen: