donderdag 10 januari 2013

Spicy zuurkoolschotel met gehakt en paprika

Zin in zuurkool had ik maar niet in stamp. Na een paar rondjes winterse stamppotten ben ik al gauw uitgestampt en verschijnen ze, waarschijnlijk tot verdriet van de husband, minder en minder op tafel. Ofschoon ik zes zonloze grauwe, grijze, miezerige dagen heb geteld zijn de temperaturen nu ook niet bepaald winters te noemen. Maar.. het is pas begin januari, de winter duurt nog lang en ik ben ervan overtuigd dat hij nog wel van zich zal laten horen.
Deze zuurkoolschotel heeft door de chilipoeder een behoorlijk pitje en verwarmt ook als we ons straks weer rillend hullen in dikke truien. De paprika brengt toch wat zon in huis en dat vind ik fijn.



Je hebt nodig voor 4 personen:
Kilo aardappels - pond zuurkool - 1 rode paprika - 250 gram rundergehakt - 1 flinke ui - 1 teentje knoflook - 1 appel (jonagold of iets dergelijks) - 1 el olie - 2 el crème fraîche - melk - 1 tl chilipoeder - 1 tl pikante paprikapoeder - paar takjes verse tijm - zout en peper.- paar klontjes boter -ovenschaal.

Zo maak je het:

Schil de aardappels, verdeel in gelijke stukken en zet ze op met zoveel water dat ze net onder staan. Kook tot ze gaar zijn. Giet af en laat even uitdampen.
Stamp tot puree met de crème fraîche en net zoveel melk tot het smeuïg is. Breng op smaak met zout en peper.

Snij de paprika in stukjes, snipper de ui en knoflook.
Appel schillen en in stukjes snijden.
Verhit de olie in en rul hierin het gehakt. Maal er wat peper over. Voeg ui, paprika en knoflook toe. Bak even mee. Nu kan de chilipoeder, paprikapoeder en tijm erbij. Voeg zout naar smaak toe. Husselen en ook een minuutje meebakken.
Schep de zuurkool plus appel erdoor en laat 10 minuten zachtjes stoven. Als er te weinig vocht is een klein scheutje water toevoegen.

Vet een ovenschaal licht in. Schep hier het zuurkoolmengsel in en dek af met de puree. Trek er met een vork eventueel een patroontje in. Verdeel wat klontjes boter erover en bak in een oven van 200 graden tot het mooi bruin is en gloeiend heet.

2 opmerkingen:

Gerry/Gewoon Lekker Gewoon zei

Ik maak ook wel eens iets dergelijks met ananas, sambal, chilipoeder én boemboe sesate van conimex (kruiden in een potje).
Shoarma past ook goed bij zuurkool. Gr, Gerry

Eetlust zei

Hoi Gerry, met shoarma is inderdaad ontzettend lekker, heb ik al lang niet meer gemaakt. Je brengt me meteen op een idee voor de volgende keer :)