zaterdag 16 februari 2013

Heel simpel; zelf Mosterdsoep maken

Jaren geleden dook het ineens in restaurants op, de mosterdsoep. Een smaaksensatie vond ik het, pittig en romig. Inmiddels is deze soep niet meer weg te slaan uit mijn keuken. Dat betekent niet dat er iedere week mosterdsoep op tafel staat. Soep vaak wel, wij zijn echte soepeters en nu het er op gaat lijken dat de winter zijn koffers weer moet pakken kreeg ik er ineens zin in. En dat terwijl ik aan het begin van de week nog zat te dubben om in het weekend wederom een grote pan snert te maken. Laat manlief dit trouwens maar niet horen want die kan iedere week erwtensoep eten, ook in de zomer.
Het maken van mosterdsoep is echt een fluitje van een cent. Met dit recept kun je dan ook naar hartelust variëren. Wil je de soep iets dikker? Snijd dan een aardappel in blokjes en laat het meekoken om daarna te pureren. Wat prei erdoor is ook erg smakelijk maar wij houden het meestal bij deze, heel lichtgebonden, met spekjes. Heel geschikt als voorgerecht of lunch.
Uiteraard is er heel simpel een vegetarische variant van te maken. Vervang de kippenbouillon door groente en de spekjes door een vega variant of knip er gewoon lekker wat tuinkers over, ook heerlijk!




Je hebt nodig:
1 kleine ui - 2 takjes tijm - 1 liter kippenbouillon - 125 ml room - 1 glas droge witte wijn - 4 el grove pittige mosterd - 25 gram boter - 1 el bloem.- 150 gram spekblokjes

Zo maak je het:
Snipper de ui. Smelt de boter en laat hierin de ui samen met de tijmblaadjes vijf minuten zachtjes garen tot de uien glazig zijn.
Voeg de bloem toe en bak een minuutje of twee mee zodat de bloem kan garen. Roer de mosterd erdoor en blus af met de witte wijn. Goed roeren zodat je een glad geheel krijgt.
Terwijl je blijft roeren giet je scheutje voor scheutje de bouillon erbij.
Breng zachtjes aan de kook en laat 10 minuten pruttelen, af en toe roeren.
Voeg langzaam de room toe, roeren en zet het vuur nu zo laag dat de soep niet meer kookt maar wel heet blijft. Zet er eventueel een plaatje onder.
Bak de spekblokjes uit tot ze knapperig zijn.

Verdeel de soep over borden of kommen en strooi er wat spekblokjes over die ongetwijfeld meteen naar de bodem zakken maar ze zijn in ieder geval wel lekker knapperig!

14 opmerkingen:

Tessa / iamcookingwithlove.nl zei

Dol op mosterdsoep!!! En te zien aan het feit dat hier maar 1 eetlepel bloem in gaat gelukkig niet zo dik. Dat hoeft niet voor mij. Een beetje is ok.


Eetlust zei

Het moet wel vloeibaar blijven dat vind ik ook het lekkerste, het is geen snert :) En zoals gezegd voor dikkere varianten gewoon een aardappel meekoken en pureren die hap. Dus Tessa... je weet wat je kunt doen de komende week!

Tessa / iamcookingwithlove.nl zei

Ja precies, dan is een aardappel een prima oplossing.

Ik weet inderdaad wat me te doen staat!! hahaha. :)

Unknown zei

Tijdens ons huwelijksreisje in Friesland hebben we ooit eens ergens ergens in de binnenlanden een Friese mosterd-nagelkaas-soepje gegeten (met spekjes). Heerlijk. Vaak getracht dit naar herinnering na te maken, nooit gelukt (tot nog toe) ...

Eetlust zei

Zal er dan misschien ook niet een scheutje Beerenburg in hebben gezeten? Het lukt bijna nooit om iets naar herinnering na te maken, althans bij mij niet. Gewoon je eigen variant maken :)

Unknown zei

Beerenburg? Nooit aan gedacht. Maar ik denk niet dat dat er ook nog bij zat. Het zal aan de verhoudingen kaas en mosterd liggen (naast de soorten kaas en mosterd)

Ellen zei

Nog nooit gegeten. Moet ik eens proberen.

Eetlust zei

Ben benieuwd wat je ervan vindt Ellen, ik lees het graag!

Tessa / iamcookingwithlove.nl zei

Hij is heerlijk. Heb 2 verschillende mosterds gebruikt. Ik schep nog even een kommetje op! ;-)

Eetlust zei

Goed plan Tessa :) 2 soorten mosterd.. lekker... welke heb je gebruikt?

Anoniem zei

Heb de wijn weggelaten en de spek in het begin er al in gedaan, net als aardappelen. Maar de soep was echt heerlijk! Njammmm

Eetlust zei

Ah dat is fijn om te lezen! Leuk dat je er een eigen variant van hebt gemaakt!

Yvonne Drewel zei

Poeh Els, dat klinkt nogal pittig: 4 el pittige mosterd.
Ik heb een keer mosterdsoep gemaakt die zo pittig was dat de tranen me in de ogen sprongen, dus ik ga voor een iets mildere variant haha.
Maar je hebt me wel op een idee gebracht....
Binnenkort maar eens aan de slag :D
Lekker!

Eetlust zei

Het valt reuze mee Yvonne :-) Ik gebruik meestal de grove Groningse die is goed te hachelen. Als je er van die Dijonmosterd in mikt dan kan ik me iets voorstellen van die tranen haha. Laat tzt maar eens weten wat je ervan vindt.