zondag 7 april 2013

Frisgroen als de lente; Avocado-spinaziespread

Volgens mij heeft het maken van zomerse kipspiesjes de afgelopen week iets geholpen! Een strakblauwe lucht lacht me toe, op een beschut plekje is het zonnetje heerlijk op mijn toet. Ik neem de energierijke straaltjes spinnend als een poes in me op. Onze huismerels zijn druk in de weer, er moet een huis gebouwd worden voor het aanstaande kroost. Mevrouw merel komt immer aangesneld zodra ik de buitendeur open, hopend op een hapje brood en tijdens koude dagen een handje zaad en ander lekkers waar de gevederde vrienden dol op zijn. Dat feest is nu weer voorbij, wroeten naar wormen moeten ze, kleine insectjes oppikken zodat ze straks de kleintjes de weg kunnen wijzen in het tuinrestaurant van huize Eetlust. Vanochtend had ze haar snavel vol bouwmateriaal, de helft verloor ze weer maar geduldig bleef ze rapen tot ze tot het besef kwam dat het wellicht praktischer was om twee keer op en neer te vliegen.

Nu ik de zomer, nou ja dat is wel zeer hoopvol dus laten we het op de lente houden, in de bol heb vandaag een heerlijke frisse avocado-spinaziespread. Verrukkelijk op geroosterd brood met bijvoorbeeld nog wat geroosterde paprika erop of tomaat, een gepocheerd eitje, wat (geiten)kaas. Avocado en spinazie doen het zo fijn samen en de spinazie versterkt ook nog eens de kleur. Frisgroen, net als de blaadjes van de bomen die over niet al te lange tijd weer vrolijk staan te pronken.
De spread doet misschien wat aan guacamole denken maar de knoflook heb ik er zo op de vroege ochtend maar uitgelaten, en geen olie maar Turkse yoghurt gebruikt. Fris van smaak, fris van kleur, fris als de lente!



Je hebt nodig:
1 rijpe avocado - 2 à 3 handjes verse spinazie - 2 el Turkse yoghurt - scheutje citroensap - peper en zout - wat gemalen chilivlokken

Zo maak je het:
Snij de avocado doormidden, haal de pit eruit. Lepel het vruchtvlees eruit en doe in het bakje van je staafmixer ( in de blender kan ook). Verwijder de harde steeltjes van de spinazie en scheur de blaadjes in stukjes. Doe dat bij de avocado.
Spriets er wat citroensap over, lepel de yoghurt erbij, voeg wat zout, peper en chilivlokken toe, zet de staafmixer erop en mix tot een smeuïg geheel.
Breng eventueel verder op smaak met zout en peper.

Als dipper zo ergens gedurende de dag natuurlijk ook niet te versmaden, dan mag er best wat knoflook bij maar 's ochtends bij mijn ontbijtje vind ik dat iets te heftig maar als je het niet kunt laten... ga gewoon je gang hoor.

Geen opmerkingen: