maandag 6 mei 2013

Zoete Chilisaus maak je gewoon zelf!

Ach het is zo simpel, een kwestie van 10 minuutjes, misschien 12  Zoete chilisaus kennen we allemaal toch? Die licht pittige dunne saus, zo voortreffelijk op je loempiaatje of als extra kick bij gegrilde kip, om in te dippen, op wat oude kaas. Nou ja, waar niet bij eigenlijk. Hagelslag en zoete chili lijkt me dan weer niet zo'n geweldige combi maar goed over wat mensen op hun brood doen verbaas ik me wel vaker...

Omdat ik nu echt de zomer in de bol begin te krijgen ga ik me de komende tijd storten op zomerse gerechtjes; sauzen voor bij de bbq, salades, allerlei variaties met fruit, drankjes en wat me verder nog te binnen schiet. Ik heb er zin in!


Dit recept is voor 200 ml saus  

Ik heb gebruikt:
2 jalapenopepers - 1 rode spaanse peper - 2 teentjes knoflook - 60 ml witte wijnazijn - 180 ml water - 100 gram suiker - 1 koffielepel zout - 1 el maizena - 2 el water

Zo maak je het:

Halveer de pepers en verwijder de zaadlijsten. Hak ze fijn. Snij de knoflook eveneens in kleine stukjes..
Draai met de foodprocessor, vijzel of staafmixer tot een pasta. Er mogen gerust wat stukjes peper zichtbaar blijven.
Verwarm in een pannetje de witte wijnazijn, 180 ml water, suiker en zout samen met de rode peperpasta.
Laat een minuutje of 3-4 zachtjes sudderen tot de suiker is opgelost.
Roer de maizena los met 2 el water, voeg toe en roer tot de saus licht indikt, duurt ongeveer een minuutje. Vervolgens af laten koelen.

That's all!

Kun je geen jalapenopepers krijgen? Gebruik dan gewoon Spaanse pepers of een andere die je lekker vindt  Voor een extra spicy chilisaus hak je extra pepers fijn maar daar waren jullie zelf ook wel opgekomen lijkt me...


Geen opmerkingen: