donderdag 15 augustus 2013

Tomaten - appelchutney uit de 'Curry Bijbel'

Laatst zei ik al dat ik zo blij was dat de  'Curry Bijbel' weer terug in huize Eetlust was. Dan is het uiteraard niet de bedoeling dat zo'n boek in de boekenkast verdwijnt om een beetje mooi te staan wezen, nee er moet uit gekookt worden.
Met een immer voor nieuwe recepten in zijnde dochter met een vriend die lekker eten ook niet schuwt als aanschuivers aan onze tafel was de keuze niet zo moeilijk.
Ik zoek 'gewoon' een recept of wat uit dit boek.  Juist...afijn lees mijn stukje over de Curry Bijbel van Madhur Jaffrey maar eens als je het je ontgaan is en dan snap je dat dat niet zo eenvoudig is.

In ieder geval wilde ik een chutney maken als begeleider bij een kipcurry met verschillende kerriemengsels en daar bovenop ook nog eens cayennepeper, nou dan weet je het wel. De twee door mij extra toegevoegde eetlepels kokosmelk waren welkom kan ik je verzekeren.

Na wat heen en weer getwijfel besloot ik een tomaat-appelchutney te maken, weer eens wat anders en echt een kind kan de was doen. Buiten dat erg handig aangezien je geen tomaten hoeft te ontvellen maar heel simpel tomaten uit blik gebruikt. Met tomaten uit blik is helemaal niks mis, ik gebruik ze bijna altijd bij het maken van pastasauzen, tomatensoep en dergelijke.

Dit Brits-Indiase recept is een bewerking van een gerecht dat gepubliceerd werd in 1861 in een dun kookboekje genaamd 'Indian Cookery' en geschreven door Richard Terry. Hij was chef de cuisine van de destijds buitengewoon populaire  Oriental Club in Londen. Als je bij de ingrediënten kijkt zie je dat er gemberpoeder wordt gebruikt in plaats van verse, Madhur Jaffrey vertelt dat dat in die tijd heel normaal was.

O ja, op het laatst voeg je aan deze chutney nog drie tot vier  in ringetjes gesneden groene chilipepertjes toe, dát heb ik maar achterwege gelaten. Eindresultaat; een zoetzure kruidige chutney waarbij tomaat en appel heel fijn samen spelen.



Het recept heb ik gehalveerd, want stel je voor dat het niet te pruimen is dan zit je mooi opgescheept met een lading chutney. Verdubbel het gerust. Een potje is gisteren schoon opgegaan, een ander verdween in de tas van dochter.

Dit heb je nodig voor ongeveer een halve liter:

2 blikken gepelde tomaten van 400 gram (uitlekgewicht 225 gram) - 2 Granny Smith of andere zure appel - 175 ml appelazijn - 175 gram donkerbruine basterdsuiker - 1 tl cayennepeper - 2 kleine teentjes knoflook - 2 tl gemberpoeder - 2 tl zout - 3 el sultanarozijnen.

Maken:

Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snij ze vervolgens in kleine blokjes.
Giet het sap van de tomaten grotendeels af en schudt de tomaten in een pan. Leg de appelstukjes erbij. Giet de appelazijn erbij, voeg basterdsuiker, cayennepeper, gemberpoeder en zout toe.
De knoflook pers je erboven uit.  Breng alles aan de kook, zodra het kookt zet je het vuur laag en laat je alles een klein uurtje pruttelen en indikken.
Terwijl het pruttelt druk je met een lepel de tomaten zoveel mogelijk in stukjes. En regelmatig roeren natuurlijk!
De chutney is goed zodra het op de bolle kant van een lepel blijft liggen. Hou er wel rekening mee dat het tijdens het afkoelen nog verder indikt.
Zodra de chutney bijna klaar is roer je de rozijnen erdoor, een paar minuutjes meewarmen en dan mag het vuur uit.

Laat het grotendeels afkoelen en schep het vervolgens in potjes.

Bron: Maddhur Jaffrey - Curry Bijbel

Geen opmerkingen: