donderdag 31 oktober 2013

Knapperige Franse broodjes

Als wij in Frankrijk in de supermarkt zijn dan friemel ik altijd wat tijdschriften tussen de boodschappen. Husband ziet het met lede ogen aan. Of ik al niet genoeg van die zooi heb. Kookboeken in uitpuilende kasten, op tafel, op de grond zelfs. Stapels tijdschriften en magazines die nodig uitgezocht moeten worden, je hoeft niet alles te bewaren.  Dat weet ik wel maar stel nou dat je het ooit nodig hebt. Let vooral op het woord ooit, je hoeft er maar 1 letter voor te zetten om te beseffen dat die tijd waarschijnlijk niet aanbreekt.
Als het aan mij zou liggen dan trok ik heel dat schap met tijdschriften leeg. Wat een ideeën doe ik op in zo'n supermarkt. Het is maar goed dat ik er niet alleen ben, dat er iemand is om me een beetje in het gareel te houden :)

De laatste jaren bak ik voor familiebrunches altijd zelf broodjes in alle soorten en maten. En deze knapperige broodjes stonden al een paar keer op tafel. Nu vond ik in één van die tijdschriften een vergelijkbaar recept maar dan met een veel langere rijstijd en een snel voordeegje. Het is een fijn basisrecept want het kan namelijk ook gevuld worden. Met olijven bijvoorbeeld, wat kaas erbij, gekarameliseerde uien plus kaas plus rozemarijn, je ziet maar zolang je er voor zorgt dat het gewicht van de vulling niet veel meer is als 80 gram.
Maak er één groot brood van of een aantal kleintjes.



Je hebt nodig:

500 gram tarwebloem - 20 gram verse gist (te koop in koelschap supermarkt of anders je bakker lief aankijken) - 10 gram suiker - 9 gram zout - 6 el warm water -200 ml water.

Zo maak je het:

Los de gist op in 6 eetlepels warm water . Roer er 50 gram bloem door plus de suiker. Dek het vervolgens af en laat 45 minuten staan. Zorg er voor dat je niet een te klein kommetje pakt want het bruist er anders overheen en dat wil je niet. Dit is je voordeeg.

Doe het voordeeg daarna over in de mengkom van je keukenhulp of broodbakmachine of gewoon in een ruime kom als je niet over die twee beschikt.
Roer er 200 ml water door. Dan 450 gram bloem en het zout erbij. Kneden tot een homogeen en soepel deeg. Indien je de broodbakmachine gebruikt, stel dan alleen de stand 'kneden' in, het brood wordt immers gewoon in de oven gebakken.
Kneed je met de hand, trek er dan een kwartiertje voor uit.

Vet een kom lichtjes in, het deeg erin en afdekken met eveneens licht ingevet plasticfolie. Laat het nu 3 uur rijzen op kamertemperatuur. Zelf zet ik het altijd in de oven, kan er tenminste geen tocht bijkomen.
 Omgevingsfactoren spelen altijd een belangrijke rol bij het rijzen, kijk na twee uur dan ook zeker even hoe het eruit ziet.

Stort het deeg vervolgens op je werkblad en sla het even door zodat de lucht eruit gaat. Verdeel in 6 gelijke stukken als je kleine broodjes maakt. Ik weeg het deeg altijd even voordat ik het in stukken verdeel, weet ik tenminste zeker dat ze allemaal ongeveer even groot zijn.
Maak er nu bolletjes van om ze vervolgens een pistoletvorm te geven of een puntje. Vouw de zijkanten goed er onder.

Wil je ze vullen?  Druk het deeg dan plat, verdeel de desgewenste vulling erover, vorm tot een balletje en vervolgens tot pistolet of puntje. Gebruik niet teveel vulling en zorg ervoor dat het droog is.

Leg ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat, dek af met licht ingevet plasticfolie en laat nog een uurtje rijzen. In ieder geval tot ze twee keer zo groot zijn.
Maak daarna met een scherp mes een snede over de lengte van de broodjes.

Verwarm tijdens de laatste rijs de oven voor op 240 graden met op de bodem of rooster een bakje met heet water. Schuif de broodjes na het rijzen in de oven en bak ze in ongeveer 25 minuten gaar. Ze zijn goed als ze hol klinken zodra je op de onderkant klopt.

Laat afkoelen op een rooster.

Ze zijn het lekkerste op de dag zelf maar je kunt ze prima invriezen of de volgende dag even opwarmen in de oven.

Bron: Maxi Cuisine

2 opmerkingen:

aniet67.blogspot.com zei

Heerlijk om alles te verzamelen en inderdaad dat ooit, komt vast en zeker! Maar het uitzoeken vergt altijd meer tijd dan je denkt, want tijdens het bladeren kom je allemaal interessante en lekkere dingen tegen ;-)
Broodjes klinken trouwens heel lekker.
groetjes,
Anita

Eetlust zei

Precies Anita, daarom ligt het gros van de tijdschriften hier ook nog :)