woensdag 27 november 2013

Stoofpotje paprika, kidneybonen en rookworst

Het kan je zomaar ineens overkomen. Iets zien, er niet meteen de vinger op kunnen leggen om vervolgens jaren terug geworpen te worden. Heel vreemd.
Zoals zo vaak neusde ik in kookboeken op zoek naar het welbekende 'iets'. Iets van inspiratie, iets van een briljant idee, een gewone iets om te maken voor 's avonds. Het liet nogal lang op zich wachten gisteren.
Mijn oog viel op een recept. Frankfurters met rode peper. Knakworsten. Mijn hart sloeg er niet sneller van. Het boek schoof ik opzij en opeens was het er. Iets. Iets verscheen op mijn netvlies, iets wat al minstens dertig jaar uit het laatje met herinneringen was verdwenen.
Een pan verscheen voor me, een koekenpan waarin mijn vader plakjes rookworst stond te bakken  met kerrie, ketjap en sambal. En die plakjes verdwenen in een andere pan met tomaten, bruine bonen en uien. Geen flauw idee wat er verder inzat. Paprika's eind jaren zestig, begin jaren zeventig was dat al gemeengoed? Ik kan het me niet herinneren.Het is geen chili en geen BB met R, een creatieve ingeving van vaders denk ik.
Het Iets was gevonden, aan de slag.



Deze hoeveelheid is voldoende voor 3 personen. Grote eters moeten misschien maar extra bonen of paprika toevoegen of geef er nog een ander bijgerechtje naast.

Ik heb gebruikt:

1 rookworst van 250 gram - 1 blik tomatenblokjes - 1 blik kidneybonen - 1 rode paprika - 1 groene paprika - 2 uien - 1 rode peper - 1 flinke teen  knoflook ( of 2 kleinere) - 1 koffielepel gemalen koriander - 1 koffielepel gemalen komijn - 2 el ketjap manis - 1/2 koffielepel kerrie - 1/2 koffielepel sambal oelek - 1/2 blokje groentenbouillon - zonnebloem of arachideolie.

Zo maak je het:

Halveer de paprika's, verwijder de zaadlijsten en snijd de paprika's in dunne reepjes. De uien in vieren snijden en mogen in grove stukken verdeeld worden. Haal de zaadjes uit de rode peper, snijd fijn evenals de knoflook.

Verwarm in een braadpan een scheutje olie. Fruit hierin de ui, paprika en rode peper tot de paprika een beetje zacht begint te worden. Voeg dan de knoflook toe en laat zachtjes even meebakken.
Komijn en koriander erdoor roeren.. Tomatenblokjes erbij plus een half blokje groentenbouillon, de boel omscheppen en 10 minuutjes zachtjes laten pruttelen. De kidneybonen zonder het vocht erbij doen, nogmaals door elkaar scheppen en verder laten pruttelen.

De rookworst in plakjes snijden. Verhit een beetje olie in een koekenpan en bak de plakjes lichtjes aan. Voeg kerrie, 1 el ketjap en sambal toe. Een minuut of 10 heel zachtjes bakken, de smaken trekken nu lekker in de rookworst.
De worst mag nu de andere pan in samen met de andere eetlepel ketjap, laat het nog zo'n 5 à 10 minuten meestoven en klaar is Kees.
De rookworst behoudt zijn pittige smaak en geeft het tegelijkertijd ook weer af aan het stoofpotje.

Geef er witte rijst bij

Geen opmerkingen: