donderdag 27 maart 2014

Ananas Chutney met sinaasappel (Foodblogswap Maart 2014)

Geen flauw idee waar al die weken blijven maar het is alweer eind maart. Zodra het woord 'eind' tevoorschijn komt sta ik in de startblokken voor de maandelijkse foodblogswap. Je kent het inmiddels wel, de week waarin bloggers bij elkaar op bezoek gaan. Deze keer was ik bijzonder blij verrast. Het lot koppelde Es' Factory aan mij.

Esmee leerde ik begin 2012 kennen. Had net mijn eerste voorzichtige schreden op het bloggerspad gezet en daar kwam Es. Zij ontdekte mij voor haar 52 doelenproject. Eén van haar zelf opgelegde opdrachten was het opsnorren van  nieuwe bloggers aan het firmament. Zo is het begonnen. Inmiddels hebben we elkaar aardig leren kennen. Een bruisende persoonlijkheid, anders kan ik het niet omschrijven. Immer vol ideeën, behept met een enorm gevoel voor humor, aandacht voor de wereld om haar heen en ze kan natuurlijk verschrikkelijk lekker koken.
Eén van onze meest hilarische conversaties betrof het smeden van plannen om het zeeaquarium leeg te vissen. Tranen met tuiten.gelachen.

Maar weer eens virtueel een bezoekje brengen aan haar site dus. Niet voor de eerste keer. Door Es ben ik bijvoorbeeld weer zelf pizza gaan bakken En pitabroodjes niet te vergeten. Dat de hoeveelheden deeg vaak voor een weeshuis zijn neem ik op de koop toe.

Na flink wat gesnuffel wist ik het. Ananaschutney! Ben namelijk dol op chutney. Tijdens het lezen van het recept schoot ik alweer in de lach. Esmee is namelijk ook een pittig typje en nee niet alleen qua karakter ook in de keuken. Zullen haar Indische roots wel zijn. Een handjevol gedroogde pepers? Ik keek eens naar mijn hand en de pot met pepers. Dat gaan we niet doen! Nu weet ik niet wat jullie aankunnen op dit gebied maar verminder ook gerust mijn hoeveelheid of pak een verse rode peper waarvan je de zaadjes weggooit. Het is maar een tip.

Het recept heb ik iets aangepast. In plaats van mandarijnensap heb ik het sap van mineola's gebruikt', iets minder pepers dus en een verse ananas.



Je hebt nodig:

1 verse ananas - sap van 2 mineola's - sap van  1 à 2 sinaasappels (het sap van beide fruitsoorten moet ongeveer 200 ml zijn) - 100 gram rietsuiker - 1 rode ui - 4 gedroogde pepers - 1 eetlepel kerrie Madras - 50 gram rozijnen - klein scheutje zonnebloem- of arachideolie.

Zo maak je het:

Pers de mineola's en sinaasappel(s) uit.
Snijd de ananas in plakken, verwijder de schil en de harde kern. Maak er vervolgens stukjes van.
Snipper de rode ui.
Verwarm een klein scheutje olie, verkruimel de pepers erboven en fruit  de ui glazig.
Voeg de ananas toe en bak het een minuut of 5 zachtjes mee.
Suiker toevoegen, goed roeren tot het gesmolten is.Kerrie erdoor husselen en afblussen met het sap.

Nu mag het vuur halfhoog. Laat de boel 10  pruttelen en ietwat inkoken. De rozijnen toevoegen en lekker nog zo'n 10 minuten zachtjes inkoken. De chutney is klaar zodra de hele inhoud  borrelt en bruist en het vocht stroperig is geworden.

Schep het over in een schone pot, deksel erop en af laten koelen. Kan meteen dezelfde dag gegeten worden maar de volgende dag is eigenlijk veel lekkerder.

Lieve Es het was weer reuzegezellig daar bij jou. Tot snel!

Geen opmerkingen: