woensdag 18 juni 2014

Picadillo met stoofvlees

Nu het gros van de bevolking toch zijn blik op Zuid-Amerika heeft gericht vond ik het tijd om één van de kookboeken uit de kast te trekken. Dezelfde waaruit ook de Chileense maispastei komt. Oud en verschoten, valt half van ellende uit elkaar. Al vrij snel valt mijn oog op  picadillo, met een kruisje ernaast. Die heeft eerder op tafel gestaan. Ooit.
Een stoofpotje bomvol smaak. Ietwat bittere olijf, zoete rozijn, vurige peper, dat klinkt wederom verleidelijk. Die mag op deze winderige maandag in de herhaling. Zal best smaken op deze kille dag. Ik heb in ieder geval een vest tevoorschijn getrokken. Waaide bijna van mijn sokken zeg.
Mijn dappere peper- en tomatenplanten hielden moedig stand al heb ik er eentje even een steuntje in de rug moeten geven. Overal verschijnen knoppen, het bloeit er vrolijk op los. Over een tijdje kan ik los met jalapeño, sweet banana,  guitige cherrybombs en mijn nieuwe liefde tomatillo verde die qua grootte  met kop en schouders boven de rest uitsteekt.
Zo ver is het nog niet, eerst roeien met de aanwezige riemen en dat gaat natuurlijk uitstekend.

Picadillo wordt vaak met gehakt gemaakt.Gegeten van Puerto Rico tot Cuba en de Filipijnen. Je schept het over de rijst, vult er tortilla's mee maar het wordt ook gegeten met aardappels. Ieder land en iedere streek heeft zijn eigen picadillo.
Mijn recept is op basis van stoofvlees en linkt op die manier naar Mexico waar deze variant voorkomt.
Heb je niet zoveel tijd, gebruik dan gewoon gehakt dat je eerst rult, vervolgens voeg je  de inhoud van de ingrediëntenlijst toe en laat het zachtjes 45 minuten sudderen.



Voor 2 à 3 personen heb je nodig:

500 gram stoofvlees (riblap/hachee oid) - 1/4 bouillonblokje -1 grote ui - 2 rode pepers - 3 teentjes knoflook - 2 flinke vleestomaten - 1/2 tl gemalen komijn (djinten) - 1 tl oregano - 1/4 tl gemalen kruidnagel (een kruidnagel vijzelen of je gebruikt tjenkeh, te koop bij supermarkt en toko) -stuk of 10 met paprika gevulde olijven - 1/2 el azijn - 3 el rozijnen - zout en peper - olijfolie

Zo maak je het:

Snipper de ui en knoflook. Verwijder de zaadlijsten uit de rode pepers, hak in smalle stukjes.

Snijd het vlees in blokjes. Bestrooi met zout en peper en leg het in een stoofpan. Schenk er nu zoveel water op tot het net niet onderstaat.
Leg er de helft van de ui, rode peper en knoflook bij. Verkruimel wat van het bouillonblokje.
Breng aan de kook en laat vervolgens een uur of twee zachtjes sudderen tot het vlees zo gaar is dat het bijna uit elkaar valt. Het vocht is nu bijna verdampt.

Halveer de vleestomaten, schep het zaad eruit en verdeel de tomaten in kleine stukjes.
Verwarm wat olijfolie en fruit hierin de rest van de ui, knoflook en rode peper. Tomaten erbij en een minuut of vijf sudderen.
Nu nog even  gemalen kruidnagel, komijn, oregano en azijn  toevoegen en de boel lekker 10 tot 15 minuten laten pruttelen tot de tomaten zacht zijn.
Schep het nu bij het vlees samen met de olijven en rozijnen. Schep goed door elkaar voor een laatste sudderronde van 10 minuten.

Het recept heb ik hier en daar aangepast maar komt oorspronkelijk uit De Zuid- en Midden Amerikaanse Keuken, een uitgave in de serie De Wereld aan Tafel.



2 opmerkingen:

Yvonne 'Likkepot' zei

Hm, dat klinkt goed, ik ga hem even bewaren! ;-)

Eetlust zei

Niet alleen bewaren he Yvonne ;-)Ik lees het tzt wel!