dinsdag 17 maart 2015

Ovenschotel met kip, groene kruiden, limoen en pistachenoten

Het was de hoogste tijd om al die mappen met losse knipsels eens aan een grondig onderzoek te onderwerpen. En om het gros in de papierbak te kieperen.
Als een gerecht na tien jaar niet opgenomen is in je menu, al is het maar twee keer per jaar, dan geloof ik niet dat het er de komende even zovele jaren nog van komt.
Schiften dus.
Kwam zowaar nog een TIP, kent u die nog, tegen uit 2001. Het vegetarische tijdschrift SLA!, inmiddels ook allang ter ziele. Zonde, tegenwoordig zou het zeker kansen hebben gehad.

Een handgeschreven recept van mijn moeder uit 2000 over spaghetti met veul knoflook en een zuinig chilipepertje. Die bewaar ik natuurlijk.
In september is het alweer 13 jaar geleden dat ze overleed, de aanblik van het vertrouwde handschrift zorgde voor een gevoel van vertedering, weemoed en eventjes een scherp gevoel van gemis. Ach ja, dat zal nooit veranderen.
Vreemde recepten zaten ertussen. Wel grappig hoor, het geeft een leuk tijdsbeeld maar ik vraag me nu serieus af waarom ik ze in hemelsnaam uitscheurde.

Toch kregen een aantal het voorrecht weer terug te mogen in de gele knipselmap. Zoals deze. Uit een Allerhande zo te zien. Jaartal? Geen idee. 2000 schat ik, de prijs van het gerecht wordt namelijk in guldens én euro's weergegeven.
Kipfilet uit de oven met limoen, lekker veel kruiden. Zeg limoen en ik ben er als de kippen bij om maar even bij het beestje te blijven.
Ik gaf er wel een beetje mijn eigen draai aan.



Het recept is voor 2 personen.

Je hebt nodig :

2 kipfilets - 1 limoen - peper en zout - 8 lenteuitjes -  ongeveer 30 gram peterselie - 30 blaadjes basilicum - 2 teentjes knoflook - 10 naaldjes rozemarijn - takje tijm - 2 el olijfolie - 1 el balsamicoazijn - 2 el ongezouten pistachenoten - 6 à 8 kleine aardappels.

Zo maak je het:

Kook de aardappels in de schil net niet helemaal gaar. Spoel ze af onder de koude kraan en laat ze in een zeef uitlekken.

Roer een marinade van het sap van de limoen, olijfolie, balsamicoazijn, uitgeperste teentjes knoflook en ongeveer tien blaadjes gescheurde en gekneusde blaadjes basilicum.
Leg de kip erin en marineer 20 minuten. Na tien minuten draai je de kip even om.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Maak de lente-ui schoon, kontje eraf, eventueel buitenste blad verwijderen en snijd het witte gedeelte in stukken van ongeveer een centimeter. Het groen kun je kleiner snijden.
Hak de peterselie grof, ook de steeltjes. Rozemarijn fijnhakken, tijmblaadjes van het takje rissen en de basilicum even kneuzen.
Meng lente-ui en kruiden in een ovenschaal door elkaar.
De pistachenoten hak je grof.
Leg de gemarineerde kip op dit groene kruidenbedje. Bedek de kip met de noten en giet de rest van de marinade er over.
Halveer de aardappels en drapeer ze er omheen.
Bestrooi de hele boel met peper en zout, druppel er nog wat olijfolie over  en er zijn vast nog wel wat druppels uit de uitgeknepen limoen te persen  en schuif het in de oven.

Half uurtje moet voldoende zijn. Maximaal 40 minuten. Heb je een kernthermometer? Het dikste deel van de filet moet een temperatuur van minimaal 70 graden hebben. Anders even checken door een stukje los te trekken.

Een fris kipgerecht. Ik maakte er nog een salade bij met wat er nog in huis was. Tomaat dus en komkommer, wat augurk, bieslook en basilicum. Simpel maar prima.

Zo zie je maar weer, wie wat bewaart die heeft wat.

Geen opmerkingen: